Kadaster Klic
KADASTERKLIC handelt niet voor of namens het Kadaster

Zo werkt het

U moet een Klic-melding doen wanneer u machinaal gaat graven. Dit is wettelijk verplicht (Wet WION) en geldt voor bedrijven en particulieren. Bij KADASTERKLIC kunt u direct starten met de aanvraag van een Klic-melding vanaf smartphone, tablet of desktop. Registratie is niet noodzakelijk. Gaat u vaker Klic-meldingen doen, dan biedt een account bepaalde voordelen. Nadat u bent ingelogd, kunt u bijvoorbeeld credits aanschaffen en de bestelgeschiedenis inzien.

De Klic-melding wordt standaard geleverd in combinatie met de Klic App Wilt u de Klic-melding opslaan of uitprinten? Dit is mogelijk met één druk op de knop.

Uitlegvideo Klic-melding aanvragen:

Stap 1: Kies gebied

Selecteer het gebied waar u gaat graven en de Klic-melding voor wilt aanvragen. Wanneer u postcode en huisnummer of RD coördinaten invoert, wordt er een gebied geselecteerd van 65m x 65m met het opgegeven adres/coördinaat als middelpunt. U kunt dit gebied aanpassen door de punten van het vlak te verslepen tot een maximum van 12 punten en een afmeting van 500m x 500m. Bevindt u zich tijdens het doen van de aanvraag in het graafgebied? Indien u gps locatievoorzieningen toestaat op uw smartphone of tablet, wordt uw locatie automatisch bepaald en gebruikt voor de gebiedsselectie. U kunt in- en uitzoomen met behulp van de +/- toets rechts onderin de kaart. Zodra u het juiste gebied heeft geselecteerd, gaat u met de 'volgende' toets door naar stap 2.

Stap 2: Bepaal werkzaamheden

Selecteer de datum waarop u start en eindigt met de graafwerkzaamheden. Na het doen van een Klic-melding is deze 20 werkdagen geldig. Vink minimaal 1 tot maximaal 6 type werkzaamheden aan en geef een referentie op (voor uw eigen administratie). Indien u een adres heeft ingevoerd bij de gebiedsselectie, dan is dit adres automatisch ingevoerd bij de huisaansluitingen. Met de + toets kunt u adressen toevoegen waar u ook de huisaansluiting informatie van wilt ontvangen. Wilt u helemaal geen huisaansluitingen ontvangen? Selecteer dan 'Nee'. Let op; netbeheerders zijn niet verplicht om huisaansluitingen te leveren, lees hier meer. Zodra u de informatie met betrekking tot de werkzaamheden compleet en juist heeft ingevuld, gaat u met de 'volgende' toets door naar stap 3.

Stap 3: Uw gegevens

Vul uw NAW-gegevens en eventueel bedrijfsnaam in. Heeft u een account en bent u ingelogd? Dan worden automatisch uw gegevens ingevuld. Omdat wij uw e-mailadres gebruiken voor de levering van de Klic-melding, moet u dit tweemaal invoeren. Zo wordt voorkomen dat u een foutief e-mailadres opgeeft. Standaard informeren wij u ook per sms wanneer de Klic-melding beschikbaar is. U kunt deze optie uitvinken wanneer u alleen een e-mail wilt ontvangen. De Algemene Voorwaarden accepteert u door de checkbox aan te vinken. Wilt u de voorwaarden doorlezen? Klik dan op de link. Indien u bent ingelogd en credits heeft, kunt u deze gebruiken om de aanvraag af te rekenen. Geen credits tegoed? Dan gaat u automatisch door naar de betaalprovider. Zodra u de gegevens compleet en juist heeft ingevuld, gaat u met de 'volgende' toets door naar stap 4.  

Stap 4: Betalen

De kosten van een aanvraag bij KADASTERKLIC zijn € 32,- (exlusief BTW) voor de aanvraag van een Klic-melding, inclusief gebruik van de Klic App. Indien u niet bent ingelogd en/of credits tegoed heeft, wordt u doorgeleid naar de betaalprovider waar u veilig kunt betalen via iDeal, creditcard of PayPal. Na selectie van de gewenste betaalmethode en een succesvolle transactie, krijgt u een melding te zien dat uw aanvraag is gelukt. U ontvangt per e-mail een factuur van uw bestelling. Heeft u een account en was u ingelogd tijdens de aanvraag, dan zijn de orderdetails en factuur ook terug te vinden via uw profielpagina.

Levering

In 95% van de aanvragen wordt de Klic-melding binnen 1 werkdag geleverd. De exacte levertijd hangt af van de aanlevering door netbeheerders die in het door u geselecteerde gebied kabels en/of leidingen hebben liggen. Zodra de levering gereed is, ontvangt u een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding. Deze kunt u met smartphone of tablet direct openen met de Klic App. Let op: Voor het raadplegen van Klic-meldingen moet de Klic App Cloud versie geïnstalleerd zijn. Deze kunt u downloaden via de Play store (Android), iTunes store (iOs) of de Windows store (Windows).

Wilt u geen gebruik maken van de Klic App, dan kunt u de bestanden als PDF raadplegen en/of met één druk op de knop uitprinten. Hier is een aparte link voor opgenomen in de leveringsmail.

Klic App

U heeft geen inloggegevens nodig voor de Klic App. Wanneer u een Klic-melding heeft aangevraagd via KADASTERKLIC, ontvangt u een sms en/of e-mail met een link naar de Klic-melding zodra de levering gereed is. Als u op deze link klikt, wordt de Klic-melding direct geopend in de Klic App zonder dat u hoeft in te loggen. De Klic-melding is nadat u op de link heeft geklikt voortaan beschikbaar in de Klic App. Telkens wanneer u de Klic App opent, zal deze zichtbaar zijn in de app, totdat u deze verwijdert of de app de-installeert. Een nieuwe Klic-melding wordt beschikbaar in de app door op de link te klikken uit de nieuwe leveringsmail/sms. U kunt de Klic-melding delen met anderen door de sms of e-mail door te sturen. De links blijven actief en zijn door de ontvanger(s) op de zelfde wijze te gebruiken.

Meer informatie

Meer informatie over (het doen van) Klic-meldingen, wet- en regelgeving, zorgvuldig graven, KADASTERKLIC en de Klic App vindt u bij Vraag/Antwoord. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.